یکی از جنبه های که بعضاً از سوی علاقمندان علوم کامپیوتر مغفول می ماند، بروندادهای رشته است. در حالی که اتفاقا نقش و میزان اهمیت هر رشته را بروندادهای آن رشته تعیین می کند. در حال حاضر بیشتر بروندادهای علوم کامپیوتر در دانشگاه ها، در قالب تربیت نیروی انسانی و چاپ مقاله یا ارایه کنفرانس مشاهده می شود که عملا با بروندادهای رشته ریاضی مشابهت دارند. لیکن از سایر بروندادهای ممکن از جمله ثبت اختراع، توسعه سامانه های مورد نیاز کشور، توسعه خدمات نو، و … کمتر خبری منتشر می شود، در حالی که این موارد بیشتر در جهت رفع نیازمندیهای کشور است و در بلندمدت می تواند استقلال مالی و تنوع کاربردی ایجاد کند.
البته در توسعه نرم افزارها در بدنه شرکتها قطعا متخصصان علوم کامپیوتر هم حضور دارند، لیکن در بدنه دانشگاه ها این پدیده بسیار نادر است. کمیسیون علوم کامپیوتر می تواند در جهت انتقال تجربیات به سایر علاقمندان علوم کامپیوتر نقش آفرینی نماید.
بر اساس بررسی های صورت گرفته، مسایل زیر نیاز به تفکر و پیگیری است:
۱- معرفی بروندادهای بالقوه و بالفعل رشته علوم کامپیوتر
۲- روشهای تقویت، برجسته سازی و معرفی بروندادهای مزبور به جامعه
۳- نحوه انجام اصلاحات در متون درسی، پروژه های درسی و پروژه های پایان دوره در تقویت بروندادها
۴- نقش و چالشها در آیین نامه های دانشگاه ها جهت تقویت بروندادهای مزبور
۵- نقش، نقاط قوت و نقاط ضعف در اساتید درس، اساتید راهنما، دانشکده، دانشگاه، پژوهشکده ها در تقویت بروندادهای علوم کامپیوتر
۶- نقش، کارکردها و احتمالا چالشهای شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری وابسته به دانشگاه ها در تقویت بروندادهای علوم کامپیوتر
۷- نحوه ایجاد شراکت بین دانشگاه ها و شرکتها جهت تولید بروندادهای مشترک
۸- نحوه جذب سرمایه‌گذاری برای تقویت بروندادهای علوم کامپیوتر در دانشگاه ها
۹- کارهایی که در سطح انجمن می توان برای تقویت بروندادهای علوم کامپیوتر برنامه ریزی کرد
نکات زیر در این بین پیشنهاد می گردند:
  • رویدادهایی مثل کنفرانس، سمینار، نشست، کارگاه، همخوانی و نقد کتاب، حل گروهی مساله و تفکر گروهی بخشی از بروندادهایی است که می تواند در مورد همه رشته ها از جمله علوم کامپیوتر وجود داشته باشد.
  • علاوه بر این به دلیل ماهیت رشته و توانایی های فارغ التحصیلان، حل الگوریتمی مسائل و ارایه مقالات علمی و نیز کاربردی کردن توانایی خود در زمینه های حل مساله و استفاده از آنها در صنعت نیز بروندادهای جدی این رشته اند.
  • ثبت اختراع و تولید تجاری یک محصول و راه اندازی کسب و کارهای شخصی یا در قالب تیم های کاری کوچک نیز می توانند راهگشا باشند.
  •  تالیف کتاب و یا تولید پادکست برای انتشار مفاهیم و جذابیت ها و کاربردها و به منظور تیم سازی می تواند یک برونداد مهم تلقی شود.

روشهای تقویت، برجسته سازی و معرفی بروندادهای مزبور به جامعه نیز بسیار حائز اهمیت است. شایان ذکر است همیشه تعدد و پرتکرار بودن رویداد ها و آثار و تولیدات آسیبی است که به مرور باعث ضعیف تر و ناکارآمدتر شدن می شود. کمیسیون علوم کامپیوتر می تواند در زمینه علوم کامپیوتر در کشور، یک مرجع مورد اعتماد باشد و از طریق وبسایت رسمی به معرفی، مجله، کنفرانس ملی سالانه، مسابقات ملی سالانه و رویدادهایی از این قبیل به جامعه علوم کامپیوتر باشدو به سو دهی علوم کامپیوتر بپردازد.

آسیب و ناکارامدی آنجاست که هر روزه در هر نقطه اولین و دومین کنفرانس ملی و بین المللی بدون مشارکت دیگران و به صورت محلی برگزار شود و همگان به اشتباه خود را در یک سطح محلی، برتر ببینند و جزایر علمی کوچک و ضعیف بسیاری داشته باشیم. یکی از مهم ترین روش های تقویت علوم کامپیوتر، ائتلاف و تجمیع رویدادها و نشریات مختلف و ایجاد و تقویت جامعه ای است که به معنای واقعی ملی باشد.

برای انجام اصلاحات در متون درسی، پروژه های درسی و پروژه های پایان دوره جهت تقویت بروندادها، پیشنهاد مهم زیر مطرح است:

  • بهتر است دانشجویان در هنگام ورود به مقطع تحصیلی جدید و همچنین انتخاب موضوع پایان نامه و رساله تلاش کنند با تکیه بر توانایی ها و علاقه خود و با مشورت اساتید تکلیف خود را از نظر کارهای علمی و یا کاربردی و صنعتی مشخص کنند. اگر از ابتدا به قصد ثبت اختراع یا تولید یک ابزار پیش روند بسیار موفق ترند و نیز اگر از همان آغاز، صرفا تئوری و با هدف پیشرانی علم کار کنند، باز هم موفقند. در مسیر حرکت انتظار بروندادهای متنوع کار را ضعیف تر و انرژی را تقسیم می کند.

در خصوص نقش و چالشها در آیین نامه های دانشگاه ها جهت تقویت بروندادها، نیازمند اصلاح رویه های ارزیابی اساتید است. نحوه امتیازدهی در آیین نامه های ارتقا و تبدیل وضعیت و تمدید پایه و ارزیابی های مختلف اساتید باید به قسمی تدوین شود، که اساتید خود را در سالهای آتی به سمت تقویت بروندادها سوق می دهند. قبلا به مقالات پژوهشی بیش از پیش بها داده شده و بقیه موارد از جمله ارتباط با صنعت کم ارزش دیده شده اند. اخیرا تلاش شده است که این موارد تعدیل شوند و شاید در سالهای آتی کمی بهتر شود. امید است از حرارت عباراتی مانند Q1, Impact factor, citation, h-index, … کاسته شود و نحوه کاربردی کردن علم در جامعه، نحوه آموزش صحیح و ایجاد انگیزه، تاثیرگذاری در جامعه و موارد دیگر جایگاه بهتری پیدا کنند. البته اهمیت پژوهش همچنان پابرجاست ولی امید است که امتیازات طوری باشند که امور علمی در همه ی جهت ها جذابیت داشته باشند.

از سوی دیگر، محیط های دانشگاهی باید زمان حضور دانشجویان را به اندازه کافی بیشتر کنند و فضای تعاملات و مراودات آنها راحت باشد. با بستن کلاسها و به دلیل پایان ساعت اداری و نبود نیروهای خدماتی یا کارمندان، دانشگاهها به فضایی سوت و کور و بسته تبدیل می شوند و همگان مجبور به ترک آن می شوند. پیشنهاد می شود با اعمال محدودیت های کاملا ضروری، فضا را چنان برای اساتید و دانشجویان باز و شاد نمود، که اساتید، محققان و دانشجویان با رغبت کامل میل به ماندن در دانشگاه داشته باشند و به جای اینکه، صرفا جهت رفع تکلیف و پر کردن ساعات حضور و تدریس اجباری حاضر باشند، دانشگاهها فضای پرنشاطی برای حضور و لذت بردن از کارهای فردی و تیمی علمی باشند.

در خصوص اساتید، طبیعی است که هر استادی ضعف ها و قوت های خود را دارد، و تلاش می کند هر روز عملکرد خود را بهبود دهد، لیکن اصلی ترین ویژگی یک استاد القا انگیزه و علاقه تحصیل علم به دانشجویان است. لذا با هر روش ممکن اساتید باید انگیزه ها را بالاتر ببرند.

همچنین شرکتهای مستقر در پارکهای علم و فناوری وابسته به دانشگاه ها می توانند، نسبت به برگزاری رویدادهای معرفی شغل، آموزش مهارت، معرفی روشهای کار گروهی، آموزش تولید یک محصول، و تجاری سازی و ثبت اختراع و … اقدام کنند.